RockZine
 
Ruud Jolie

Gitarist Ruud Jolie is al geruime tijd actief bij Within Temptation, maar maakt ook deel uit van diverse andere bands en projecten. Naast het spelen, is Ruud ook actief als leraar op de Metal Factory in Eindhoven.


Onder de noemer 'For All We Know' bracht de gitarist in 2011 een eigen album uit, met de gelijknamige titel, welke hij met eigen middelen tot stand bracht.


Nu zo'n zes jaar later, volgt een tweede album met de titel: 'Take Me Home'. Wij spraken een goede maand voor de release van het album met het brein achter For All We Know: Ruud Jolie.
 
For All We Know
 
Menig rockfan zal de naam Ruud Jolie wel wat zeggen, maar 'For All We Know' misschien niet direct.
Zou je om het interview af te trappen een korte introductie van 'For All We Know' kunnen geven?
 
Als gitarist speel ik nu al weer zo'n 16 jaar in Within Temptation en dat vind ik nog altijd te gek om te doen. Zo'n 10 jaar geleden, begon het echter te kriebelen om zelf een plaat te maken. Mijn primaire doel hierbij was een plaat te maken met muziek die ik zelf heb gecreëerd. Dit doel heb ik behaald, waarbij ik het album zelf gefinancierd en uitgebracht heb. Als secundaire doel had ik gesteld om uit de onkosten te geraken en ook dat is gelukt. Dit alles heb ik gedaan onder de noemer 'For All We Know'.
 
 
 
Bij For All We Know is een aardige groep muzikanten betrokken. Hoe zijn jullie zo bij elkaar gekomen?
 
Dat is best wel uitlopend gegaan, zo heb ik Wudstik 'ontdekt' via zijn MySpace pagina. Ik was op dat moment wat liedjes aan het schrijven voor een Duitse band en was op zoek naar een zanger voor de demo. Ik vroeg hem of hij daar zin in had en tijdens dat korte proces ben ik meteen fan van hem geworden. Vervolgens heb ik hem een demo van het nummer Embrace/Erase/Replace/Embrace gestuurd, waarbij hij thuis zijn zang kon op nemen. Het resultaat was fantastisch en het nummer is ook op de eerste plaat terecht gekomen.

Kristoffer Gildenlöw heb ik bij een concert van zijn ex-band Pain of Salvation ontmoet. Samen met hem ben ik in 2008 of 2009 naar de Frankfurter Messe (een grote muziekbeurs) geweest waar ik drummer Léo Margarit heb ontmoet.

Marco Kuypers ken ik dan weer van het conservatorium waar wij in de periode van 1995 tot 1999 hebben gestudeerd.

En met Thijs Schrijnemakers, heb ik lesgegeven op verschillende muziekopleidingen.
 
 
 
Hebben de bandleden ook hun invloed op het album gehad, of is het album Take Me Home echt jouw album?
 
Voor dit album heb ik meer samengewerkt met Wudstik. Hij heeft wat meer geschreven dan bij de vorige plaat en ook heb ik hem wat vrijer gelaten met betrekking tot de zanglijnen.
 
 
 
Zoals je zelf al aangaf, speel je al een aardig tijdje in Within Temptation. Het album Take Me Home (en ook wel het vorige album For All We Know) klinken behoorlijk anders. Hoe zou jij het beste het geluid van het nieuwe album beschrijven?
 
Ja, het klinkt zeker anders.

Soms lijken mensen verrast te zijn dat het zoveel anders is. Om de een of andere reden wordt er dan toch verwacht dat ik met een zelfde muziekstijl op de proppen kom. Ik vergelijk dat dan altijd met een chefkok die 5 dagen in de week een x aantal gerechten maakt die op menukaart van het restaurant staan. Als hij dan in zijn vrije tijd een gerecht voor vrienden maakt, denk je dat hij dan weer één van die gerechten gaat maken of gaat hij dan lekker experimenteren?

Maar goed, hoe omschrijf ik het geluid van het nieuwe album?
Ik denk dat, ten opzichte van de eerste plaat, deze plaat iets extremer is; rustige nummers zijn misschien nog iets rustiger (Some Will...), maar de heavy tracks zijn soms ook echt heel heavy (Prophets in Disguise). Daarnaast is de algehele vibe van deze plaat erg positief. Zoals gezegd is hij op zekere momenten vrij heavy maar niet persé 'boos heavy'.
 
For All We Know - Take Me Home
 
Naast Within Temptation en For All We Know ben je nog actief in andere bands en projecten. Hoe heb je toch nog tijd kunnen vinden voor een nieuw album?
 
Dat valt vaak niet mee inderdaad. Dat is dan ook één van de redenen dat er 6 jaar tussen de twee For All We Know platen zit.
 
 
 
Naast de tijd die je in alle bands en projecten steekt, ben je natuurlijk ook veel op pad. Maakt dit het opname proces niet erg lastig ten opzichte van een 'normaal' opname proces?
 
Nee hoor, ik heb zelf een studio achter mijn huis dus ik zit niet met moeilijke planningen van externe studio's (alleen de drums zijn in een grotere studio opgenomen). Daarnaast heeft bijvoorbeeld Kristoffer zijn baspartijen ook in zijn eigen studio opgenomen. Bovendien had ik geen deadline dus dat gaf wel wat rust in de tent.

Ik schrijf zelf het liefst in mijn uppie. De demo die ik dan maak stuur ik naar Wudstik en hij verzint er dan nog wat dingen bij. Hij is een meester in het arrangeren van meerstemmige vocalen. Dat kan hij als geen ander.
 
 
 
Als je één nummer van het Take Me Home eruit moet pakken, welke zou dit dan zijn en waarom?
 
Het eerste nummer genaamd Breathe: In zou je kunnen zien als het intro van de plaat, een zeer positief klinkende track. Dit is eigenlijk een opnieuw gearrangeerd stukje muziek wat ik voor de eerste verjaardag van mijn petekindje Lara heb geschreven. Haar andere peetoom had een filmpje van allerlei korte filmfragmenten en foto's van haar geboorte tot een week voor haar verjaardag in elkaar gedraaid en ik heb daar de muziek bij gemaakt.

Aan het einde van een 'For All We Know' demo sessie heb ik Wudstik gevraagd om wat zang op te nemen bij het stukje muziek. Hij vond het een tof stukje, waarna het idee is geboren om de nieuwe plaat hiermee te laten beginnen.

Ik heb het nummer overigens nog wel wat bij moeten schaven om het een iets meer 'For All We Know' vibe mee te geven.
 
 
 
Op de eerste plaat uit 2011 waren naast de 'vaste samenstelling' van de band ook diverse gastmuzikanten terug te horen. Voor de eerste single We Are The Light van het nieuwe album werken jullie samen met Anneke van Giersbergen, waarmee je onder andere gewerkt het bij The Gentle Storm. Is de samenwerking op het album hieruit ook ontstaan?
 
De samenwerking is eigenlijk ontstaan tijdens de zangopnames van dit nummer. Wudstik stopte middenin een opname met zingen en zei: "dude, weet je wat gaaf zou zijn bij deze track?"
Nou en je kunt wel raden wat hij toen zei.

Ik moet bekennen dat ik er niet helemaal zeker van was, want ik vond het ergens ook wel tof dat er geen gasten waren op dit album. Maar goed, we hebben het hier wel over Anneke van Giersbergen. Een super zangeres, super muzikant en super fijn mens in de omgang. En kijk, ik zal niet liegen, natuurlijk is zoiets marketing technisch ook niet een hele domme zet.
 
 
 
Zijn er op het nieuwe album ook nog andere 'gasten' terug te horen, naast Anneke?
 
Er zijn wel wat muzikanten die een wat kleinere, anoniemere rol hebben. Zo heeft Lisette van den Berg (Scarlet Stories, Ayreon) wat backing vocals gedaan. Puur om de stem van Wudstik een beetje breedte in de mix te geven. Daarnaast heb ik een zestal studenten van mij (ik geef les op de Metal Factory in Eindhoven) wat zang voor twee liedjes op laten nemen in een pauze op een maandag middag.
 
For All We Know (covers)
 
Voor het tweede album heb je gebruik gemaakt van het crowdfunding platform Indiegogo, nadat je het album al had opgenomen. Meestal zie je dat het proces andersom werkt. Hoe ben je op het idee gekomen om toch de crowdfunding actie op te zetten?
 
Vroeger had ik eigenlijk het idee dat crowdfunding meer een verkapte manier van bedelen was. Maar in de loop der jaren is mijn mening bijgesteld, omdat ik mede muzikanten er zeer positieve resultaten mee heb zien behalen. En zolang je je 'backers' iets van waarde terug kunt geven is het eigenlijk een soort van pre-sale. Alleen krijg je net iets meer exposure dan wanneer je alleen een pre-sale op je eigen website houdt.

Het klopt dat de plaat al was opgenomen, maar dat is ook niet waar de meeste kosten in zijn gaan zitten. De muzikanten die mee hebben gespeeld hebben het voornamelijk uit liefde voor de muziek gedaan en een heel net prijsje met mij afgesproken. Daar ben ik ze ook zeer dankbaar voor.

Maar goed, wat veel mensen zich misschien niet realiseren is dat er ook na het opname proces nog heel veel kosten zijn. Denk hierbij aan: het mixen en het masteren van de plaat, al het artwork (zowel voor de CD als voor online zaken), het persen van de CD's en drukken van t-shirts en meer van dat soort dingen. En dan helemaal op het eind ook de verzendkosten voor het versturen van al deze items naar de mensen die een bestelling hebben geplaatst. Met zo'n crowdfunding actie is het gewoon heel fijn dat je niet alles aan de voorkant uit je eigen zak hoeft te betalen.
 
 
 
Na de start van de actie eind april, had je het gestelde doel vrij snel behaald. Heeft dit je verrast?
 
Voor de actie ben ik eind januari al begonnen met het opzetten van de pagina: content verzamelen zoals tekst, artwork, een pitch filmpje opnemen enzovoort. Er ook van uitgaande dat je via PayPal kon betalen. Helaas is die optie er door Indiegogo in februari uitgehaald. Aangezien Nederland niet een heel erg credit card minded land is, was ik wel bang dat dit mij klanten zou kosten. Maar naast redelijk wat berichten met vragen over andere betaalmogelijkheden, is het toch goed verlopen.
 
 
 
Op het moment van het behalen van je voorafgestelde doel, gaf je de crowdfunders nog een extraatje in het vooruitzicht in de vorm van een akoestische EP (waarbij dit doel ook is behaald). Hoe kwam je op het idee om nog een extra EP uit te brengen, daar ook de kosten eigenlijk deels gedekt zijn met de orignele actie?
 
Ook bij dit album geldt: ik hoef er niet persé geld mee te verdienen, maar ik hoop gewoon dat het me uiteindelijk ook geen geld zal kosten, alleen maar tijd en calorieën.

Het idee voor de EP is ontstaan, nadat ik met Wudstik een tweetal akoestische versie had opgenomen. Het leek mij heel tof om een volledige EP met akoestische nummers te maken, maar dan wel met de hele (of in ieder geval het grootste deel) van de band.
 
 
 
Zou je een soortgelijke actie, met fraaie items ook die je aanbood, overwegen voor wellicht een derde album?
 
Jazeker, waarom niet? Het is goed bevallen. Het leuke van zo'n actie is ook dat je voor je gevoel nog dichter bij de liefhebbers van jouw muziek staat.
 
For All We Know (band)
 
Het album staat gepland voor 8 september om te worden gereleased. Als je vanuit het oogpunt van de verkoper kijkt, hoe zou je het album nog willen 'verkopen'? Al is het de vraag of dat echt nodig is, na een eerste luisterbeurt :)
 
Hahaha dank je!

Ik denk dat als je van oprechte, pure, melodieuze en dynamisch gevarieerde muziek, in de hoek van Porcupine Tree, Pain of Salvation, Sigur Rós etc. houdt, je dit album zeker een kans moet geven.
 
 
 
En kunnen we rond de release van het album ook nog optredens verwachten?
 
Daar ben ik op dit moment druk mee bezig ja. Meer info volgt nog op de dag van release van dit album.
 
 
 
Zo naar het einde van het interview toe, met een Within Temptation band lid, ontkom je eigenlijk niet om toch ook even deze vraag te stellen: Kunnen we binnenkort ook nieuw materiaal van deze band verwachten, na de best wel wat stille periode?
 
Er wordt druk gewerkt aan nieuw materiaal. Maar hoe ver dat proces nu is weet ik om heel eerlijk te zijn niet. Ik ben te druk met mijn eigen projecten, haha.
 
 
 
Wat dan nog overblijft is eigenlijk alleen nog het slotakkoord.
Wat moeten we zeker nog weten?
 
Ehm, misschien dat ik hoop dat de mensen deze nieuwe plaat gaan checken.

Oh ja, wat misschien ook nog wel leuk is voor de gitaristen, is dat ik tegenwoordig wat regelmatiger gitaarlessen op mijn YouTube kanaal post. Wellicht is dat nog interessant...
 
 
 
Wij willen je bedanken voor het interview en wensen je veel succes met het nieuwe album en de rest eromheen!
 
Twitter