RockZine
 
Laurence Jones & Band
 
Eerder dit jaar kwam het vijfde studioalbum van Laurence Jones uit, met de titel: The Truth. Een album, waarop de Britse blues-zanger meer een cross-over sound ten gehore brengt. De zanger wist, ondanks zijn jonge leeftijd van 26, al diverse awards in de wacht te slepen in eigen land.

De komende periode is hij samen met zijn band ook te bewonderen in Nederland:

25 april Utrecht De Helling
26 april Bergen op Zoom Gebouw T
28 april Groningen Rhtyhm & Blues Night
29 april Deventer Burgerweeshuis
30 april Amsterdam Melkweg
27 mei Weert Bosuil
9 juni Grolloo Holland International Blues Festival
15 juli Rotterdam North Sea Jazz Festival

Een mooi moment voor een gesprek met deze echte muzikant.
Als eerste willen we je complimenteren met je laatste album, The Truth, wat een zeer goed album is. Zeker in deze tijd van 'computer muziek', is het een grote opluchting dat er ook nog 'echte' muziek gemaakt wordt.

Hoe kijk jij aan tegen deze recente ontwikkelingen, waarbij mensen denken dat het plakken van loopjes muziek maken interview?
 
Dankje voor het compliment

Persoonlijk denk ik dat het bespelen van echte instrumenten altijd beter is dan het gebruik van een laptop, ofzo. Het bespelen van een instrument vraagt om een inspanning, waarin emotie en passie gaat zitten, iets wat je bij 'computerized' muziek nooit zult krijgen.

Ik denk dat daar ook wel wat voor valt te zeggen als je kijkt naar de muziek historie. Als je kijkt naar albums van artiesten als The Rolling Stones, The Beatles en Jimi Hendrix, klinken hun albums nu nog steeds fris en nieuw, omdat ze echt zijn.
 
 
 
Hebben de recente ontwikkelingen in de muziek ook invloed gehad op de opnames van je laatste album of heb je vastgehouden aan je eigen plan?
 
Misschien wel een beetje van beide. We hadden het geluk om het album op te mogen nemen in de oude Sony Studio's in Miami, dankzij onze platenmaatschappij Top Stop Music. Het album heeft daardoor een kristalhelder geluid gekregen, zoals meer albums welke afkomstig uit die studio. Een geluid welke wij in Engeland niet konden creëren.

Maar het echte geluid van het album, komt eigenlijk wel van de band. Ik schreef de nummers weliswaar zelf met mijn producer Gregory Elias, maar de band heeft ook een helpende hand gehad. The Truth is een echte teamprestatie geworden.
 
 
 
Op The Truth heb je gekozen voor een meer 'cross-over' album, dan een echt blues album. Vanwaar de keuze voor een 'cross-over' album?
 
Ik zal nooit weggaan van de blues. De blues zit in mij: in mijn gitaar spelen, in mijn zang. Daarnaast is het ook mijn passie, mijn nummer één.

Maar ik heb altijd een droom gehad om een cross-over album te maken, zoals mijn helden John Mayer en Eric Clapton. Zoals je aangaf zijn de tijden in de muziek industrie gewijzigd, waarbij ik een modern album wilde maken, met echte instrumenten wat niemand meer doet. Het heeft dus een echte modern cross-over geluid gekregen, welke ook zeer radio vriendelijk is geworden. Maar wel dus met zo'n insteek dat het zo ook live zou kunnen klinken.
 
 
 
Met de insteek voor een cross-over album, heb je voor dit album een andere aanpak gehad dan bij eerdere albums?
 
Wanneer ik een album maak, maak ik deze eigenlijk nooit voor de muziek industrie, maar voor de fans. Dit album heb ik wellicht wat meer voor mijzelf gemaakt, omdat het echt iets was, wat ik wou doen.
Mijn producer Gregory had ook een visie, met een duidelijk plan voor ogen. Zijn doel was om het Amerikaansere geluid terug te brengen uit de blues tijd van The Rolling Stones. Wij hebben daarbij onze visies bij elkaar gebracht, waarbij ook de band dus zijn invloed heeft gehad.

Verder was het ook anders om met een groter team te werken, met onder andere een vocal-coach, maar ook het werken met Grammy award winnaars, zoals zowel mijn geluidstechnicus als platenlabel. Dat heeft toch allemaal zijn uitwerking gehad op de uiteindelijke plaat.
 
Laurence Jones - Vinter
Eerder gaf je aan de blues trouw te blijven, waarbij het lijkt of deze aan een 'comeback' is begonnen. Met jonge talenten die doorbreken, zoals jij zelf maar ook een Elles Bailey of een Jo Harman. Is het aan het terugkomen, of is het meer dat de media er meer aandacht nu aan besteed?
 
Ja, ik denk dat het wel aan het terugkomen is. Er zijn zeker meer jongere mensen die weer blues spelen. Waarbij de artiesten, die de eerste stap hebben durven zetten, andere lijken te inspireren. Er lijkt daardoor een soort blues gemeenschap te onstaan, welke elkaar erg steunen. Iets wat of de blues ook met zich meebrengt, omdat het om echte muziek gaat, welke vanuit een speciale plek komt.
 
 
 
Gesproken over talent, onlangs werd je door Johan Derksen uitgeroepen tot 'blues talent van het moment'. Hoe voelt het om zo'n compliment te krijgen, van een persoon die in Nederland toch vaak bekend staat om zijn negatieve inslag.
 
Johan is een vriend van me en een heel aardige gozer. Waarbij het zeker wel een eer is om zo'n titel mee te krijgen.
 
 
Ik ben al zo'n vijf keer uitgenodigd voor zijn (prive) muziek festivals. Daar heb ik ook kennis heb mogen maken met Cuby en The Blizzards en de Nederlandse blues scene. Het is heel verfrissend om iemand zoals Johan te hebben, welke zijn liefde en passie voor de blues zo laat spreken. Het voelt dan ook goed als zo'n persoon, mijn cross-over album zo goed oppakt.
 
Om nog even terug te komen op het album The Truth, deze kwam al in maart van dit jaar uit, hoe is het album tot nu toe ontvangen?
 
Het is heel goed ontvangen. Het wordt bijvoorbeeld gedraaid bij meer dan honderd radiostations in Amerika en we hebben ook veel aanvragen voor een tour daar gekregen. Ook in Nederland worden we veel gedraaid op bijvoorbeeld Radio 2. En ook in eigen land zijn we veel te horen, waaronder het grootste rock station in Engeland, Planet Rock.

Het album wordt opgepakt door veel verschillende radio stations, waar ik voorheen nooit op te horen was. De mensen lijken dus een connectie te hebben met het album, wat waarschijnlijk komt doordat het echte muziek met een helder geluid is, met gevoel gebracht.
 
 
 
En wanneer je een nummer van het album eruit zou moeten lichten, welke is dit dan en waarom?
 
Ehm, ik denk dat mijn favoriet wel het eerste nummer What Would You Do is. Het heeft nog wel een bluesy geluid, waarbij het gaat om de dingen die nu echt spelen in de wereld. Als je bijvoorbeeld de openingszin eruit pakt: 'What would you do? If the war was over. What would you do? If we were one.', gaat het over politieke kwesties, oorlogen en op zoek zijn naar de waarheid.

Eigenlijk is het hele concept achter album die zoektocht naar 'The Truth'. Het is daarmee ook meer een soort van boek geworden, met één duidelijke betekenis, waarbij mijn andere albums wel meer betekenissen hebben.
 
Laurence Jones
 
De komende periode staan enkele shows in Nederland op het programma. Wat kunnen de mensen gaan verwachten van een 'Laurence Jones' show?
 
Een show met veel emotie, want ik leg altijd heel mijn hart in elke show. Verder ook een artiest op het podium die echt zichzelf is, met ook een band die zin heeft om een plezier te maken. Waarbij wij ook willen dat iedereen een goede avond beleeft, waarbij ze alle shit kunnen vergeten en samen komen.

Ik kom al vanaf mijn zeventiende in Nederland, waarbij de eerste optredens voor een man of tien waren. Waarbij we door de jaren heen, met de albums die ik uitbracht, steeds meer publiek hebben weten te trekken. Nederland is dan ook zeker één van mijn favoiete landen om te spelen.
 
 
 
Wat zou je als het grootste verschil tussen Laurence Jones op CD en live on stage beschrijven?
 
Dat zijn 100% zeker de gitaarsolo's. We hebben weliswaar de laatste maanden hard gewerkt aan live arrangementen van het album, maar eigenlijk is elke avond een andere show. Ik speel nooit op routine, maar het hang echt van het moment af.
 
 
 
En nog een woord, om de laatste twijfelaars te overtuigen een kaartje te bemachtigen (als nog mogelijk)?
 
Ik denk dat deze show het meest verschilt van eerdere shows, waarbij ik sowieso altijd probeer om iets anders neer te zetten. Maar nu met dit album, zetten we echt iets neer wat nog meer verschilt. Met een mix van al mijn albums, met de nadruk wel op de The Truth, maar ook bijvoorbeeld een tribute aan Jimi Hendrix.

Verder zouden ze echt een kaartje moeten kopen, als ze van echte, gitaar georiënteerde, muziek houden. Dan weten ze dat het nog niet verloren is. Bovendien zijn het ook erg mooie locaties waar we spelen.
 
 
 
Je gaf eerder al aan lange tijd bezig te zijn in de muziek. Wat is voor jou een hoogtepunt geweest tot nu toe?
 
Ik heb veel mooie momenten mogen meemaken. Waarbij misschien wel de meeste in Nederland zijn geweest, waaronder de support voor Status Quo in de HMH. Daarnaast heb ik mogen jammen met Buddy Guy op het Holland International Blues Festival in Grolloo, waar we overigens dit jaar weer spelen, met Joe Bonamassa, Ringo Starr en nog meer fantastische mensen.

Maar mijn echte hoogtepunt was waarschijnlijk wel om in de Royal Albert Hall te spelen, als support van Van Morrison en Eric Burdon van The Animals. Mijn carrière is eigenlijk echt gestart, toen ik Eric Clapton met Cream in de Albert Hall, als één van de eerste muzikale dingen. Daar is mijn interesse in de gitaar en de muziek begonnen. Vanaf dat moment had ik mijzelf voorgenomen ooit ook op die plek te mogen staan en het applaus van het publiek in ontvangst te mogen nemen. En dat is dus werkelijkheid geworden, wat echt een geweldig gevoel was.
 
Laurence Jones
 
En welke dromen heb je nog om te mogen bereiken?
 
Er zijn zeker nog enorm veel dromen.

Als ik wakker wordt, of ga slapen ben ik altijd met muziek bezig. Het is niet zomaar mijn baan, of iets wat ik aan of uit zet. Het is echt iets dat door mijn aderen en bloed stroomt. Mijn droom is dan ook om door te mogen blijven gaan met muziek maken en hopelijk daar steeds meer mensen mee te bereiken. Waarbij ik echte muziek wil blijven maken en de gitaar levend houden. Als je kijkt naar de huidige muziek industrie, denk ik dat de mensen echt terug moeten gaan kijken hoe de muziek ooit is begonnen.
 
 
 
Naar het einde van het interview toe, rest dan eigenlijk alleen nog het 'slotakkoord'. Is er nog iets wat je met Nederland wilt delen?
 
Ik wil iedereen vooral bedanken voor de enorme support. Waarschijnlijk braken we in Nederland voor het eerst echt door. En ik denk dat we nog maar net aan het begin staan van iets moois.

En verder zou ik willen zeggen om volgend jaar goed in de gaten te houden, want dan gaan we enkele geweldige, iconische, locaties aandoen in Nederland. We hopen dus dat jullie onze shows bezoeken en zo helpen onze dromen uit te laten komen.
 
 
 
We willen je bedanken voor het interview en wensen je veel succes met de aankomende shows en het verdere verloop van je geweldige album The Truth!
 
Twitter