RockZine
 
Xandria Al geruime tijd timmert de Duitse symfonische rockband aan de weg in eigen land en (ver) daarbuiten. Waar in het begin initiatiefnemer Marco Heubaum zelf de vocalen nog voor zijn rekening nam, krijgt de band niet veel later een vrouwelijke lead zangeres.

Nadat Manuella Kraller de band in 2013 verlaat, nam de Nederlandse zangeres Dianne van Giersbergen het spreekwoordelijke stokje over.

Met Dianne in de gelederen bracht de band afgelopen januari zijn zevende studio album uit, getiteld 'Theater Of Dimensions'. Het tweede album met van Giersbergen als vocaliste, maar het eerste album waar zij echt volledig deel uitmaakt van de band.

Hoog tijd om eens een gesprek met Dianne aan te gaan.
Xandria
 
Om het interview te beginnen, willen wij eerst nog kort stilstaan op jouw periode bij Xandria, waar jij eind 2013 deel bent van gaan uitmaken. Kun je ons vertellen hoe jullie eigenlijk met elkaar in contact zijn gekomen?
 
Toen de band van Manuela het bericht kreeg dat zij hen zou gaan verlaten waren de opnames voor Sacrificum reeds begonnen. De band Xandria had voor dit album de 'Sandlane Recording Facilities', thuisbasis van onze producer Joost van den Broek, uitgekozen voor de opname en productie. Waarbij het eigenlijk Joost was die de band heeft aangeraden om eens te kijken of ik interesse had en of er een klik was, zowel muzikaal als in de groep.
 
 
 
Voelde het voor jou als een eer om gevraagd te worden, of hoe keek je er tegen aan?
 
Een eer is niet het goede woord, denk ik.
Ik zou het eerder een uitdaging willen noemen.
 
 
 
Als je terug kijkt op je periode, tot nu toe, bij Xandria, wat is voor jou dan het meest bijzondere moment geweest?
 
Oh, dat zijn er zo veel.
Ik kan niet echt een specifiek moment selecteren, dat zou de andere mooie momenten te kort doen.
 
Xandria - Theater Of Dimensions
Om verder te gaan met het nieuwe album Theater Of Dimensions, wat jou tweede (studio) album is met de band, na de release van jullie eerste gezamenlijke album in 2014. Wat is voor jouw het grootste verschil geweest tussen de twee albums?
 
Toen ik bij de band kwam waren de songs voor Sacrificium, inclusief zanglijnen al geschreven. Sommige daarvan werkten voor mijn stem, sommige konden we met kleine aanpassingen goed werkend krijgen, maar er zijn ook nummers die beter op de plaat functioneren dan dat ze live doen.

Daarnaast hebben we een korte tijd gehad om een sound te vinden die mij goed ligt en wat ook matcht qua sound met de muziek van Xandria. Begrijp me niet verkeerd ik ben nog steeds super trots op Sacrificium en de prestatie die we daar geleverd hebben, maar het vocale contrast met Theater of Dimensions is natuurlijk enorm!
 
 
Kijkend naar Theater Of Dimensions, hoe is jouw invloed op dit album geweest?
 
Voor Theater of Dimensions ben ik vanaf het begin betrokken geweest bij het schrijfproces en heb ik het grootste gedeelte van de zanglijnen zelf geschreven. De suggesties voor zanglijnen door anderen, heb ik daarnaast uitvoerig getest.

Daarnaast is de productie van deze plaat volledig in handen geweest van Joost van den Broek, wat ons in staat gesteld heeft te focussen op waar onze kracht ligt. Joost is ook co-writer van dit album en heeft met zijn kennis en inzicht deuren voor ons geopend die anders gesloten waren gebleven.
 
 
 
Op het nieuwe album is nogal wat variatie terug te horen in de verschillende songs. Op een aantal tracks komt jouw sopraan stem sterk naar voren, terwijl er ook nummers zijn met een Iers / Folk tintje. Daarnaast zijn er natuurlijk ook de nodige 'gewone' metalrock tracks terug te vinden. Hoe zou jij het (geluid van het) nieuwe album het beste beschrijven?
 
Moeilijke vraag.

De plaat is sowieso dikker en donkerder, zit veel oganischer in elkaar. Ieder instrument zit op zijn plek, de arrangementen zijn met elkaar in harmonie en de flow die daardoor ontstaat is er een die we nog niet eerder op een werk van ons gezien hebben.
 
 
 
De titel song A Theater Of Dimensions is misschien wel het meest opvallende nummer op het album. Het nummer (van bijna een kwartier) voelt als een complete theatershow in één nummer. Kun je ons iets meer vertellen over het verhaal achter dit nummer?
 
Het hele werk gaat over een 'klein' meisje dat zich realiseert gevangen te zijn in een andere dimensie, één die beheerst wordt door kwade krachten (stem gegeven door Henning Basse van 'Firewind' en 'Mayan'). Hoewel het een fantasie verhaal is zijn er natuurlijk verschillende paralellen te trekken met de wereldpolitiek, maar ook met gebeurtenissen op kleinere schaal. Iedereen heeft wel een verhaal in zijn omgeving dat hij/zij hierin zal herkennen.

Oh ja, de uitgebreide toelichting staat trouwens in het boekje van onze CD!
 
 
 
Is er een specifiek nummer op het album welke er voor jou bovenuit springt?
 
Oeh zovelen!
De nummers waar ik zelf de teksten voor geschreven hebben liggen uiteraard dicht aan het hart. Als ik schrijf dan doe ik dat over emoties die mij bezig houden, fases waar je doorheen gaat maar ook soms als verteller of in een adviserende rol.

Zo is Call of Destiny een tekst waarin ik mijn verhaal van klein meisje die het talent voor zingen ontdekt tot aan het moment van nu vertel. Het is een verhalende tekst, maar ook een tekst waarin ik de vele fans die mij om advies vragen 'hoe er te komen' vertel dat talent alleen niet genoeg is. Je moet vooral ook toegewijd zijn en gemotiveerd blijven. Daarnaast is het ook belangrijk je toe te leggen op een studie en daarnaast is het belangrijk om te weten dat alleen jij de controle over je toekomst hebt.
 
Xandria
Xandria
 
Begin februari stond het '70000 Tons Of Metal' festival op jullie programma. Waar jullie op een bijzondere locatie, een cruise schip, speelden. Zie jij dit ook als een bijzondere gig?
 
Nou het bijzondere is natuurlijk het uitzicht!
Je staart niet iedere dag zomaar uit over een oceaan terwijl je zingt. We hebben de cruise drie jaar geleden ook gedaan en ook toen was het fantastisch.

We speelden een gedeelte van onze nieuwe songs, maar ook het populaire repertoire van de laatste CD's kwam voorbij.
 
 
 
Naast Xandria, ben je nog behoorlijk actief in de muziek, waaronder ook in de band Ex-Libris. Waarin verschilt deze band voor jou het meeste met Xandria?
 
Ex Libris is mijn Nederlandse progressieve metal band, waarvan ik zelf de oprichtster ben. De genre onderscheiding geeft eigenlijk al aan wat het grote verschil met Xandria is, maar daarnaast is ook mijn rol en de vocale uitdaging anders.

Ex Libris is een veel meer technische band en verlangt veel input en diversiteit van mijn stem, iets waar ik graag gehoor aan geef en een prikkel die ik ook nodig heb. Door mijn drukke agenda met Xandria kan Ex Libris helaas geen tourende band zijn en daarom hebben we besloten ons in 2017 toe te gaan leggen op het schrijven van nieuwe muziek en vooral studio releases ter wereld te gaan brengen.
 
 
 
Bij de naam van Giersbergen, denk je ook vaak gelijk aan Anneke, welke ook zeer actief in de muziek is. En, excuses van mijn kant, in eerste instantie dacht ik ook dat zij een zus was. Zijn er wellicht toch plannen om een keer een 'Van Giersbergen' compact te vormen?
 
Ik heb wel twee zussen, maar Anneke is er daar niet een van. We kennen elkaar wel goed en hebben onlangs (december 2016) samen op het podium gestaan, toen ik een guest apperance gedaan heb bij het afscheid van 'The Gentle Storm'. En dat is goed bevallen, wie weet komt er ooit een samenwerking, maar er is in ieder geval nog niks gepland.
 
 
 
Dan rest nog het 'slotakkoord', de kans om nog even die ene belangrijke boodschap mede te delen. Dus Dianne, is er nog iets wat we zeker nog moeten weten?
 
Wat misschien leuk is om te weten is dat ik mijn muzikale zijn inmiddels verder heb uitgebreid dan zingen alleen. Sinds twee jaar ben ik ook de trotse eigenaresse van een eigen sieraden lijn genaamd 'Precious Metal'. Voor deze lijn ontwerp ik sieraden en vervaardig deze met/van (bas)gitaarsnaren en bekkens die door de Xandria jongens, maar ook muzikanten van andere bekende bands uit het genre (Stream of Passion, Epica, the Gentle Storm, Delain, Ruud Jolie en nog veel meer), aan mij geschonken worden. Deze snaren of bekkens zijn door hen gebruikt on stage en worden daarna door mij in een sieraad omgetoverd en aangeboden via mijn pagina. Het komt vaak voor dat fans die het concert bezocht hebben waar een van de snaren of bekkens zijn gebruikt, later bij mij een sieraad kopen waarmee die avond gemusiceerd is. Perfecte cirkel toch?

Mijn sieraden zijn te vinden op: www.facebook.com/preciousmetaljewelry.
 
 
 
 
Wij willen je bedanken voor het interview en wensen je veel succes met het nieuwe album, je band Ex Libris en ook de sieraden.
 
Twitter