REVIEWS |
SPLINTER - Role Models

Score





Datum review
22-08-2023
Media
CD / LP
Tracks
12
Release
25-08-2023
SPLINTER brengt met het album Role Models de opvolger van het album Filthy Pleasures uit. De band ontstond na het uit elkaar gaan van de bands Birth Of Joy en Death Alley, waarbij leden van beide bands elkaar vonden in de nieuwe band SPLINTER. Voor de nieuwste plaat van de band doken de heren de studio in met Mario Goossens (Triggerfinger, Sloper) als producer, resulterend in een plaat met 12 tracks.
Als een racewagen die optrekt begint de openingstrack Soviet Schoolgirl, waarna deze vervolgens door knalt. In deze tijden ligt het misschien wat ‘gevoelig’ voor een nummer met een Russisch tintje, maar niks fout aan de tekst verder in het nummer.
Het album kent her en der een wat experimenteel geluid, waarbij de rock zeker de basis vormt. Maar de band trekt ook gemakkelijk een blik open met wat meer groovy klanken (bijvoorbeeld op Groovy) of meer funky klanken (denk aan een The Carpet Makes Me Sad). Waar een fraai stukje orgelrock is terug te horen op Every Circus Needs A Clown. En Computer Screen meer een pianoliedje kan worden genoemd.
Voor iedereen die kinderen wil, is misschien Children niet het beste promotie liedje hiervoor. Aan de andere kant geeft SPLINTER wel een gratis waarschuwing mee met de tekst op het toch ook wel catchy nummer.
Niet alle nummers op de plaat weten in één keer te raken. Al moet gezegd worden dat bij meerdere luisterbeurten er wel meer nummers naar de ‘ok’ regionen trekken. Nummers welke eigenlijk al direct bij de eerste draaibeurt weten te pakken, zijn onder andere Velvet Scam, met ook aangenaam instrumentaal werk en ook een Golden Moon. Op de laatste eist de Hammond orgel weer een mooie hoofdrol op.
Via Forbidden Kicks, ook een track die direct pakt, wordt afgesloten met het akoestische It Should Have Been Over. Daarmee laat de band nog maar eens een ander geluid horen, waarmee de diversiteit op het album zeker hoog is. Toch blijft er ook wel wat twijfel bestaan bij een deel van de songs, maar verdient het album zeker het voordeel van de twijfel, met 3 uit 5.
Als een racewagen die optrekt begint de openingstrack Soviet Schoolgirl, waarna deze vervolgens door knalt. In deze tijden ligt het misschien wat ‘gevoelig’ voor een nummer met een Russisch tintje, maar niks fout aan de tekst verder in het nummer.
Het album kent her en der een wat experimenteel geluid, waarbij de rock zeker de basis vormt. Maar de band trekt ook gemakkelijk een blik open met wat meer groovy klanken (bijvoorbeeld op Groovy) of meer funky klanken (denk aan een The Carpet Makes Me Sad). Waar een fraai stukje orgelrock is terug te horen op Every Circus Needs A Clown. En Computer Screen meer een pianoliedje kan worden genoemd.
Voor iedereen die kinderen wil, is misschien Children niet het beste promotie liedje hiervoor. Aan de andere kant geeft SPLINTER wel een gratis waarschuwing mee met de tekst op het toch ook wel catchy nummer.
Niet alle nummers op de plaat weten in één keer te raken. Al moet gezegd worden dat bij meerdere luisterbeurten er wel meer nummers naar de ‘ok’ regionen trekken. Nummers welke eigenlijk al direct bij de eerste draaibeurt weten te pakken, zijn onder andere Velvet Scam, met ook aangenaam instrumentaal werk en ook een Golden Moon. Op de laatste eist de Hammond orgel weer een mooie hoofdrol op.
Via Forbidden Kicks, ook een track die direct pakt, wordt afgesloten met het akoestische It Should Have Been Over. Daarmee laat de band nog maar eens een ander geluid horen, waarmee de diversiteit op het album zeker hoog is. Toch blijft er ook wel wat twijfel bestaan bij een deel van de songs, maar verdient het album zeker het voordeel van de twijfel, met 3 uit 5.